ایّام مهمّی است؛ ایّام محرّم است. محرّم فقط دههی عاشورا نیست؛ یک حادثهی عظیم در ایّام محرّم در تاریخ اتّفاق افتاده که این حادثه تمامشدنی نیست. نه به معنای اینکه نظایر آن و اشباه آن استمرار پیدا میکند -آن به جای خود محفوظ، که بحث دیگری است- امّا خود این حادثه مثل خورشیدی است که غروب ندارد.
یکوقت حادثهی عظیمی اتّفاق میافتد، امروز اتّفاق میافتد و فردا از بین میرود؛ [مثل] این حادثه نیست. این حادثه مثل خورشید بیغروبی است که همواره بوده تا امروز، بعد از این هم خواهد بود. یک تصویر و ترسیم جاندار و باحقیقتی است از مبارزهی نور و ظلمت، جنگ حقّ و باطل، جنگ شرافت با لئامت و دنائت؛ البتّه اوجش روز عاشورا بود لکن مقدّمات آن روزهای اوایل محرّم، قبل از عاشورا فراهم شد، بعد از عاشورا -مثل یک چنین روزهایی- حادثهی عاشورا با رهبری زینب کبرا و امام سجّاد (علیهماالسّلام) تکمیل شد.
نظر شما